Santéria – čo to vlastne je?
Kubánska "santéria" je Palo Mayombe
Celý svet si vďaka médiám, novinárom a filmárom spája santériu s obrazom opitej černošky s cigarou, držiacou v ruke podrezaného čierneho kohúta. TO NIE JE SANTÉRIA. Na Kube pravdupovediac ani žiadna santéria nie je. Sú tam černošské kulty Palo Monte, známe tiež aj ako Palo Mayombe a predovšetkým kult Lukumí Oshá Ifá.
Ide o africké kulty udomácnené v krajinách, kam bolo navozené veľké množstvo afrických otrokov. Títo otroci si priniesli vlastné náboženstvá a vlastné náboženské praktiky, a postupom času pridali aj zopár kresťanských prvkov. No nie priveľa, pretože africkí otroci si svoju vieru chránili a snažili sa ju zachovať v čo najpôvodnejšej forme.
Na Kubu sa importovali černosi z oblasti Konga (Bantú) a z Nigérie (Yoruba). Ľudia bantú si do novej vlasti priniesli náboženstvo Konga (regla conga) z ktorého sa v Karibiku vyvinulo Palo Mayombe. S ľuďmi Yoruba zasa prišlo do Ameriky náboženstvo zvané Lukumí (Lucumí) a z neho sa v Novom svete vyvinulo Oshá Ifá (Oyá Ifá) na Kube, Kandomblé v Brazílii a Vúdu na Haiti. Toto sú teda tie africké kulty prezentované verejnosti ako kubánska, či afrokaribská santéria.
Palo Mayombe vyznáva jedného veľkého stvoriteľa menom Nzambi. Ten však žije v nebi – Nzulu a nikdy nezostupuje na Zem – Ntoto. Preto sa stúpenci tejto viery orientujú na komunikáciu s jeho reprezentantmi – Zinkisi, ktorí sú vlastne niečo ako katolícki svätci, pretože sú prostredníkmi medzi najvyšším stvoriteľom a ľuďmi.
Práve pre túto skutočnosť toto náboženstvo, v očiach bieleho osadníka, tak ľahko zapadlo do vreca s názvom santéria. Všetky ceremónie sa točia okolo nádoby Nganga (Nkisi), kde sú uložené kosti mŕtveho človeka a spolu s nimi tam sídli aj jeho duša. Tejto nádobe sa dáva piť krv, aby mal duch, ktorý v nej prebýva, dostatok síl vyplniť to, o čo sa žiada. Nejde o nijaké násilné uväznenie duše. Zostrojeniu a oživeniu takejto nádoby predchádza množstvo rituálov a hľadanie ducha, ktorý má záujem o vytvorenie spirituálneho paktu s adeptom palo monte (palo mayombe), ktorý sa v Latinskej Amerike nazýva palero.
Tradícia vlastniť nádobu s kosťami pripomína palerovi neustály kolobeh života a väčšinou sa jedná o ostatky rodinného príslušníka, pretože Palo Mayombe je založené na uctievaní predkov. Predkovia sú takto naďalej súčasťou rodiny a je s nimi zaobchádzané ako so živými.

POROVNANIE RITUÁLOV SANTERIE A PALO MAYOMBE
Niektoré terminologické pojmy v Palo Mayombe:
Hlavný kňaz – Tata Nganga (Tata Nkisi)
Hlavná kňažná – Yaya Nganga (Yaya Nkisi)
Dobrý čarodej – Nganga Inzambi
Zlý čarodej - Nganga Nodki
Mená niektorých bytostí: Nzambi Munalembe, Mpungu Mama Wanga, Mama Kalunga, Tata Fumbi, Lukambe, Nkuyo,...
Oyá Ifá vyznáva stvoriteľa menom Olodumaré (Olofin). Tento taktiež nezostupuje na Zem a drží sa od svetských problémov čo najďalej. Preto aj v tomto africkom kulte sa stúpenci orientujú na komunikáciu so stvoriteľovými reprezentantmi zvanými Orišas a preto ani tu biely kolonizátor neváhal a spojil si Orišas so svätcami a doplnil vrece s názvom santéria o ďalší africký kult.
Aj tu je najuctievanejším predmetom nádoba zvaná sopera. V tejto nádobe sídli esencia niektorého z Orishov, podľa toho, ktorému je zasvätená. Aj tieto nádoby sa pri ceremóniách kŕmia krvou obetovaných zvierat. Tieto praktiky si však môže dovoliť iba najvyšší kňaz spoločenstva, bežní stúpenci ich nevykonávajú.
Niektoré terminologické pojmy v Oyá Ifá:
Hlavný kňaz – Babalao (Babalawo)
Hlavná kňažná – Yialocha
Stúpenci kultu – Omo Orisha
Mená hlavných orišov – Babaluayé, Elegua, Obatalá, Ogún, Changó, Yemayá, Ošún, Očosi, Orulá,...
Ako spoznať africký kult?
Veľmi jednoducho, terminológia je v africkom dialekte a v ňom sa vykonávajú aj všetky rituálne ceremónie. Keď bieli kolonisti zakázali praktikovať pôvodné viery, každé etnikum sa prispôsobilo po svojom. Afričania si k svojim nádobám s ostatkami a dušou predka postavili ešte sochu katolíckeho svätca a indiáni zasa svätcov zapriahli do práce zmiešaním svojich vlastných rituálnych a šamanských praktík s praktikami európskeho ľudového čarodejníctva.
.png?height=800&width=2200)
POROVNANIE RITUÁLOV SANTERIA A PALO MAYOMBE
Čo je Santéria
Santéria je kultom svätých, ktorý je rozšírený hlavne v strednej Amerike v oblastiach, kde sa zmiešalo pôvodné indiánske obyvateľstvo s bielymi kolonizátormi. Santéria je zmes šamanských praktík, ľudového čarodejníctva a kresťanských prvkov. Ide teda o rýdzo praktický duchovný smer, v ktorom sa veľmi dbá na manifestáciu priazne duchovných bytostí vo fyzickom živote vyznávača santérie.
To znamená, že komunikácia musí byť obojsmerná, nielen človek sa modlí a uctieva svätých, ale svätí tak isto komunikujú so svojimi vyznávačmi a obdarúvajú ich svojou priazňou, ktorá sa manifestuje na úrovni hmotnej reality, v ktorej vyznávač santérie žije. Manifestácia priazne svätých sa vždy prejaví ako šťastie, zdravie, hojnosť, prosperita, vyriešenie problémov, získanie dobrého partnera, atď...
V santérii sa dbá na rovnováhu a harmóniu, ale tá môže nastať, iba ak je v rovnováhe duchovný aj materiálny život. V Santérii nevnímame hmotný život a naše materiálne potreby ako niečo zlé a nečisté, ale ako súčasť existencie v hmotnej realite. Každá forma existencie má svoje potreby, ktoré musí napĺňať, aby sa nachádzala v stave harmónie.
Duchovia majú svoje potreby, tak ako ľudia majú svoje. Pokladať ľudské potreby za niečo zlé je neúcta k forme života, do ktorej sme sa zrodili a idealizovať si nehmotný svet duchov a bytostí je nezrelé. Ich svet nie je lepší ani horší, ale prelína sa s tým našim a vzájomnou interakciou si môžeme navzájom pomáhať v evolúcii.
Čo znamená byť santero
Byť santero, či santera, znamená uctievať svätcov, pripomínať si ich činy a stotožňovať sa s ich cnosťami. Zároveň však rešpektovať svoju spirituálnu rodinu, ktorá sa skladá zo spirituálnej matky, spirituálneho otca a spirituálnych súrodencov. Spirituálna rodina tvorí jednu spirituálnu vetvu, ktorá náleží ku kultu niektorého patróna. V rámci danej vetvy všetci nasledujú cnosti svojho patróna a vykonávajú ceremónie v jeho mene. Spirituálni rodičia chránia svoje spirituálne deti, ktoré sú súčasne ich učňami a učia sa všetko potrebné k tomu, aby dokázali pomôcť sami sebe, svojim najbližším a svojím klientom, ktorí ich prídu požiadať o pomoc.
Santéria však nie je žiadnou sektou. Ľudia vstupujú do učenia na základe vlastného rozhodnutia a až po dovŕšení dospelosti. Najskôr prechádzajú iniciačným stupňom, ktorý trvá 11 mesiacov. V rámci tohto stupňa sa naučia komunikovať so svojím patrónom a vykonávať jednoduché rituály na privolanie zdravia, peňazí, lásky a tým sa im samotným upravuje život a zosilňuje ich vlastná energia.
Kedykoľvek môže svoje štúdium ukončiť a vydať sa iným smerom. Nikto mu nebude klásť prekážky, nakoľko v Santérii chápeme, že každý z nás má svoju vlastnú cestu a hoci v jednom okamihu kráčame spolu, na inej nás to môže rozdeliť. Preto je hlavnou podmienkou pre vstup do učenia rešpekt k iným ľuďom. A to súčasne vylučuje všetky druhy obmedzovania, vrátanie posudzovania a morálnej perzekúcie, nakoľko si to vyžaduje pochopenie spôsobu života iných.
Rešpektujeme rôznorodosť a snažíme sa o rovnováhu a harmóniu v živote, aby naša realita bola obývaná dobrom. Nevykonávame veci, ktoré nás oslabia a spustia do sveta temnoty, kde sa nachádzajú choroby, fyzická smrť, strata slobody, neúspechy a zlyhania, kliatby a nenávisť, a pokiaľ sa niekto v takejto situácii nachádza a požiada nás o pomoc, bez váhania a moralizovania mu ju poskytneme, pričom ani nemusí byť jedným z nás a ani nevyžadujeme aby sa k nám pridal.

UKÁŽKY RITUÁLOV SANTERIA SONIA GUERRERA
Evolúcia duchovnej praxe
Takmer všetky staré duchovné a mystické učenia vo svojej dávnej minulosti využívali krvavé obety, kresťanstvo nevynímajúc. No duchovné smery založené na praxi prešli evolúciou, pretože odrážali aktuálnu dobu a aktuálny stav vedomia vtedajších ľudí. Intelektuálne schopnosti a emočná inteligencia sa rozvíjali a úroveň vedomia ľudstva sa zvyšovala. To sa odrazilo aj na duchovných smeroch a mystických učeniach.
Ľudia sa začali na svet pozerať inak, vyznávať iné hodnoty a našli aj iný spôsob ako sa zavďačiť tajomným silám Univerza. A tak krvavé obety vymizli prirodzene v súlade s duchovným pokrokom ľudstva. Krvavé praktiky sa dnes nájdu len veľmi poskromne a zväčša len v tých najzaostalejších a najchudobnejších častiach sveta, v Afrike, kde býva úroda plodín veľmi malá a jediné čo tam ľudia majú, je zopár sliepok behajúcich okolo domu a tiež v černošských štvrtiach Ameriky.
Na margo hystérie okolo černošských rituálnych praktík mi nedá nespomenúť rituálne vraždenie žien ukameňovaním v islamských krajinách. V Indii, ktorá sa hrdí mnohými múdrymi učeniami je hodnota života ženy nižšia než hodnota života úžitkového zvieraťa. Aspoň že pred 25-timi rokmi oficiálne zakázali rituál Sati - upaľovanie vdov na hranici svojich zosnulých manželov. Aj keď neoficiálne, kto vie...
S čistým svedomím treba povedať, že v mene Santérie ako duchovného smeru sa nikdy nevraždili ľudia a nemá za sebou temnú minulosť plnú nenávisti, pomsty a krvavých bojov s inovercami. Santéria neustále kráča so všetkou cťou vo svojich ideáloch a práve preto je v súčasnosti jedným z najrýchlejšie sa rozširujúcich duchovných smerov vo svete.
Autor: Prof. Sonia Guerrera 2013
Všetky články a fotografie sú autentické a vznikli bez zásahu a použitia AI.
Obsah tohto článku a k nemu príslušných fotografií je duševným vlastníctvom autora a je chránený podľa zákona č. 185/2015 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom a príslušných právnych predpisov Slovenskej republiky.
Akékoľvek použitie, rozmnožovanie, šírenie alebo zverejňovanie časti alebo celého obsahu tohto článku bez predchádzajúceho písomného súhlasu autora je zakázané, a to bez ohľadu na uvedenie alebo neuvedenie zdroja.
MOHLO BY ŤA ZAUJAŤ: V ČOM SPOČÍVA MOC ZAKLÍNADIEL
MÁGIA RITUÁLY ČARODEJNÍCTVO ŠKOLA MÁGIE MÁGIA LÁSKY FINANČNÁ MÁGIA OČISTY
